Til åpningen av Villa Faraldi utstillingen i Bærum Kunstforening 2020

Skrevet av Kristin Røed og fremført av daglig leder Inger Knutsen

Villa Faraldi er en liten landsby i Liguria i Nord-Italia, midt mellom Genova og Nice, som ble et samlingssted for en gruppe norske billedkunstnere og kulturarbeidere fra annen halvdel av 1960 årene.

Historien sier noe om at det hele startet med den svenske kunstneren Bengt Ohlsson, som kom vandrende over fjellet og fant den fantastiske landsbyen Villa Faraldi (Dette er vår historie, det finnes flere versjoner)

Bengt Ohlsson fortalte sin venn Inger Sitter om denne fantastiske landsbyen han hadde besøkt på sine vandringer, og Inger ble således den første av de norske kunstnerne som kom og bosatte seg i Villa Faraldi. Hun skaffet seg en ruin som hun pusset opp og slo seg ned der (ett av hennes mange hus, men kanskje det lengst brukte).

Inger inviterte mange venner til landsbyen «sin» og slik kom Franz Widerberg, Fritz Røed, Per Göransson og Eli Marie Johnssen dit. Alle gjorde som Inger, skaffet seg en ruin og slik startet den nordiske kolonien i Villa Faraldi.

I tillegg til disse «opprinnelige» ble familien Bang Hansen, forfatter og journalist Jon Lie og poeten Kolbein Falkeid også viktige elementer i det kreative miljøet i Villa Faraldi.

Som Inger inviterte også alle hennes venner etterhvert sine venner og kollegaer, enkelte klarte til og med å finne veien til Villa på egen hånd og dermed vokste det norske miljøet utover på 70 og 80 tallet og vokser fortsatt.

I de nye generasjonene etter de opprinnelige norske og svenske kunstnerne er det kommet til enda flere kunstnere, en av disse, Gabriella Göransson, er med på utstillingen her i Bærum Kunstforening.

Det er nok mange årsaker til at kunstnerne samlet seg (og fortsatt samler seg) i Villa Faraldi:

Ønsket om å komme ut i verden.

• Vekk fra det urbane og overfladiske til det kortreiste og ærlige.
  • Den Italienske kulturen der det er stor interesse for visuell kunst og stor respekt for Kunstnere. (i motsetning til i Norge?)
  • En åpen og inkluderende lokalbefolkning som delte av sitt kulturelle mangfold både i dagligliv, kokekunst, oliven og vinsmaking

Kunstnerne fant og finner inspirasjon i:

Lyset, fargene og den fantastiske horisonten

• Middelhavet som glitrer der nede om dagen, er man heldig ser man «Korsika i siktigt väder» og der skipene «svever» forbi om natten
  • De gamle oliventrærne.
  • Det karrige landskapet og steinformasjonene.
  • Dalsidene farget av nettene for innhøsting av oliven.
  • Skjønnheten i det enkle landsbylivet og alle landsbyens personligheter
  • Den italienske kulturen der det folkelige og det «opphøyde» går hånd i hånd og har en sterk posisjon i samfunnet, med både karneval og katedral.
  • Et kunstfaglig fellesskap.

Mange sterke personligheter som samler seg på ett sted kan ha sine utfordringer.

På 80 tallet var det mange diskusjoner og heftige tider.

Somrene i Villa var overrislet av kjendiser, journalister og kunstnere.

Dette var en periode der kunstnerskapene blomstret.

Inger, Franz, Per og Eli og Fritz delte i perioder atelier i det avsignede Capella S. Catherina, der også flere andre kunstnere var innom. I tillegg tok den norske kontingenten initiativ til Villa Faraldi Internasjonale kulturfestival under mottoet «Vi må gi noe tilbake til landsbyen».

Kulturfestivalen var et samarbeid mellom den norske kolonien og Villa Faraldi kommune. Norske kunstnere ble invitert og stilte ut, norske musikere ga konserter og flere norske ambassadører og Thor Heyerdahl «åpnet» utstillingene. Festivalen var et årlig arrangement fra ca. 1985 til ca. 2015.

Engasjementet for å «gi noe tilbake til landsbyen» holdes fortsatt høyt.  I samarbeide med Time kommune og Villa Faraldi kommune viderefører Fritz Røeds minnefond atelieret S. Catherina som et sted for kulturaktiviteter.

Minnefondet deler hvert annet år ut stipend til en kunstner som får et to måneders opphold i Villa Faraldi. Minnefondet er også i gang med en innsamlingsaksjon for oppussing av atelieret og kunstnerlosji.

Ønsker du å bidra er; (frfond.no) rette stedet, der finner du link.

Målet er å skape ringvirkninger som gjør at stadig nye kunstnere finner veien til Villa Faraldi, at landsbyen fortsetter å inspirere kunstnere i Norge og at vi bidrar til at landsbyen blomstrer.

Utover 90-tallet tilbrakte Inger, Fritz (og Kari), Per og Eli store deler av året i Villa Faraldi, der de hadde et tett og godt fellesskap med faste ukentlige «fellesmiddager» og faglige utvekslinger bl.a. om forfallet på kulturfronten i gamlelandet.

Annen generasjon har for lengst overtatt ansvaret for husene og vi nærmer oss en ny periode der vi igjen inntar husene i Villa Faraldi på mer permanent basis og hvor vi igjen kan se fram til ukentlige fellesmiddager og poetisk samvær i fløyelsmørke netter på terrassene.

Etter at verden ble rammet av koronapandemien, og vi i nærmere ett år ikke har kunnet reise nedover, lengter vi alle etter deilige dager og fløyelsmyke netter i Villa Faraldi.

Det er derfor en glede å få åpne Villa Faraldi utstillingen med kunstverk som gir oss noe av Villa-stemningen og anledning til å dele Villa-opplevelsen med flere.

Kristin Røed

29.10.2020