Bærum Kunstforening
  • Hjem
  • Utstillinger
  • Om Bærum Kunstforening
  • Bli medlem
  • For medlemmer
  • Kart og kontakt

 Sissel Enger Moe

Jeg jobber mediespesifikt med akvarell. I hovedsak inspirert av den svenske akvarell-tradisjonen etter professor Arne Isacsson. Det handler om pigment, mye vann og flyt. Ønsker at pigmentene skal vise sin karakter. Det blir en ikke tilsiktet struktur som sier noe om prosessen. Når disse strukturene underordner seg eller forsterker motivet er jeg fornøyd – rent teknisk.

Gjennom flere år har jeg fordypet meg i mediets muligheter og begrensninger, også i store format opp til 120 x 120 cm. Motivvalget veksler mellom mennesker og natur. Akvareller om livet med mennesker i ulike livssituasjoner, og stemninger eller naturens skiftninger hvor samme motiv abstraheres og gjengis i serier. Men bildene er først og fremst visuell poesi med tematikk i spennings-feltet mellom det sterke og skjøre. Det kan være kommentarer til livets både komiske eller mer alvorlige sider.

Bertil Hansson

I Bertil Hanssons abstrakte akvareller er det lett å få assosiasjoner til korte øyeblikk – en sommerfuglvinges lette flukt, lys som spiller i løvverket, konturer som glir forbi i motlys og himmellyset skiftninger. Ikke noe av dette er realistisk skildret, men finnes likevel i hans spontane billedspråk.

Det er vanskelig å formidle dype stemninger og følelser i akvarell.  Teknikken er så forræderrisk med den tilsynelatende innsmigrende tilgjengeligheten at den lett bedrar og skaper tomme bilder.  Det skjer imidlertid ikke i Bertil Hanssons maleri.  Han behersker teknikken til fulle og havner ikke i denne fellen, men skaper en billedpoesi som fanger inn følelser fra flyktige øyeblikk. Tekst:Tekst:Konstkritiker Nen Arnell översättning till norska av
Inger Knutsen

Solveig Lønne Christiansen

Solveig Lønne Christiansen regner akvarell som en spennende risikosport, der pigmentene og vannet spiller hovedrollen.

Reiser og dokumentasjon av steder hun har sett, er utgangspunktet for akvarellmalingen. Inspirasjonen kommer også fra naturens rikdom av farger og former, skiftende lys og flyktige inntrykk. Den kan også komme fra litteratur eller indre erindringsbilder.

Hun utprøver ulike teknikker og henter energi og impulser fra det som skjer underveis i maleprosessen.

Arkiv

  • april 2022 (1)
  • september 2021 (1)
  • juni 2021 (2)
  • mars 2021 (2)
  • januar 2021 (1)
  • november 2020 (1)
  • oktober 2020 (1)
  • september 2020 (1)
  • mars 2020 (4)
  • februar 2020 (1)
  • januar 2020 (1)
  • september 2019 (3)
  • august 2019 (1)
  • august 2018 (1)
  • januar 2018 (2)
  • september 2017 (3)
  • juli 2017 (1)
  • mars 2017 (2)
  • februar 2017 (1)
  • desember 2016 (1)
  • september 2016 (1)
  • juni 2016 (3)
  • mai 2016 (1)
  • april 2016 (2)
  • februar 2016 (1)
  • januar 2016 (1)
  • oktober 2015 (1)
  • september 2015 (2)
  • august 2015 (3)
  • juni 2015 (2)
  • mai 2015 (2)
  • februar 2015 (2)
  • januar 2015 (1)
  • november 2014 (1)
  • august 2014 (1)
  • mai 2014 (2)
  • april 2014 (1)
  • februar 2014 (1)
  • januar 2014 (2)

Copyright BærumKunstforening 2013-2015