«STATE»

Bærum Kunstforening ønsker velkommen til utstillingsåpning av William Nicolaysen lørdag 15. september kl 12.00. Salgsutstillingen viser en omfattende serie nye malerier. Den åpnes av styreleder i Bærum Kunstforening, Øystein Løvseth. Kunstneren vil være til stede.

Meld deg på FB-Eventet

William Nicolaysen, født 1954 i Kåfjord i Troms, bor og arbeider som billedkunstner i Bergen. Utdannelse fra Vestlandets kunstakademi 1975–79

FASADENS MESTER

William Nicolaysen er billedkunstner og arbeider med maleri. Han har hatt en rekke separatutstillinger i Norge siden han startet sin karriere på slutten av 1970-tallet. Hans arbeider finner du blant annet i Nasjonalmuseet. Nå er det Bærum Kunstforening som har gleden av å vise en utstilling med hans bilder.

Nicolaysen sier selv om bildene sine at han lar seg inspirere av nyhetsbildet og «tidsånden», i tillegg er han opptatt av å dyrke melankolien. Han sier videre: – Jeg har funnet det tjenlig å bruke motiv av for eksempel fabrikkbygninger eller et miljø som har det over seg som jeg mener kan formidle ovennevnte tilstand. Bildene er ikke overdramatisert, heller alminneliggjort i et strengt og nøkternt uttrykk. De er teknisk distinkte, med en «hard edge». Dette gir et billeduttrykk som for Nicolaysen er «ønskelig distansert og fremmedgjørende realistisk».

En viktig og integrert del av arbeidsprosessen for Nicolaysen er hans studiereiser. Noen av de viktigste reisene hans har vært til Ruhr-distriktet i Tyskland, byen Porto i Portugal samt industriområder i Nord-England. Videre er han inspirert av kunstnere som Georgio de Chirico, Mario Sironi, Max Ernst og Edward Hopper. Nålevende kunstnere som har hatt betydning for ham er Leonard Rickhard og Lars von Trier.

icon-userKunstner: William Nicolaysen