MAGNE FURUHOLMEN
Nye arbeider

Åpning: torsdag 03 mai kl 18.00 (Dørene åpner 15.30)
03 mai – 03 juni 2018
Bærum Kunstforening/ SANDVIKA

Meld deg FACEBOOK-EVENTET

Bærum Kunstforening har gleden av å invitere deg med ledsager til åpning av utstillingen med Magne Furuholmen. Separatutstillingen viser en rekke nye verk innen skulptur, grafikk og originalarbeider, i tillegg til en skulpturinstallasjon i Byparken foran foreningens lokaler. Bærums kultursjef Berit Inger Øen åpner utstillingen torsdag 3. mai kl 18.00. Dørene åpner allerede 15.30 med Afterwork ART-Clubbing#6 for kunstsamlere og næringslivet.

Dette er Furuholmens første utstilling der skulptur er i hovedfokus. Utstillingen består av helt nye keramiske skulpturer – store utendørs og mindre innendørs. I tillegg viser kunstneren nye tresnitt og originalarbeider på lerret.

Magne Furuholmen, født 1962 i Oslo, bor på Nesøya med studio i Asker.

Magne Furuholmen er aktør på en rekke kulturelle arenaer, med bred internasjonal erfaring gjennom sitt virke som musiker og billedkunstner. Gjennom 30 år i bandet a-ha har Furuholmen vært med på å sette Norges suverent største fotavtrykk i den internasjonale musikkbransjen.

Han debuterte som billedkunstner i 1989, og har siden holdt et høyt tempo med verk utstilt i Nasjonalgalleriet, Museet for samtidskunst, Neue Nationalgalerie i Berlin, Mac-Niterói i Brazil, Royal Academy i London og Central Academy for Fine Arts i Beijing, for å nevne noen.

Som billedkunstner arbeider Furuholmen på kryss og tvers av medier og teknikker, men har særlig utmerket seg som grafiker og i de senere år som skulptør.

I juni 2016 ble Furuholmens hittil største prosjekt, Imprints, en skulpturpark på til sammen 70 tonn keramiske skulpturer, offisielt åpnet i Aker-kvartalet på Fornebu. Fjoråret markerte også et større kunstnerisk samarbeid med H.M. Dronning Sonja, med utstillinger i Bergen, Trondheim og London, til inntekt for QSPA – The Queen Sonja Print Award.

Furuholmen ble tildelt prisen for beste grafiske arbeid ved Høstutstillingen i 1996. Hans verk er innkjøpt av Norsk Kulturråd og bl.a. Henie Onstad Kunstsenter og Kistefos Museum, og han er representert ved en rekke offentlige og private institusjoner, inkludert Bibliothèke National de France og Kupferstichkabinett ved Staatliche Museen zu Berlin.

Furuholmen er styreleder for Festspillene i Bergen, og styremedlem i stiftelsen QSPA. Han har tidligere vært styreleder for Norske Grafikere. I 2012 ble han tildelt St. Olavs Orden, ridder av 1. klasse, for sin innsats for norsk kultur, og i 2017 mottok Furuholmen et æresdoktorat (D.F.A  – Doctor of Fine Arts) ved universitet i Agder.

icon-userKunstner: Magne Furuholmen