Vi er inne i siste uken av denne årets første utstilling hvor to svært dyktige kunstnere med vietnamesisk bakgrunn stiller ut sammen – hos oss. Utstillingen har vært meget godt besøkt, vi har fått høre mange fine kommentarer på hvor hyggelig og fin utstillingen har vært opplevd. Mange har brukt god tid på besøket og spurt om mangt og meget omkring bildene som er utstilt. Det har vært en glede å ha disse to på besøk og vi håper selvfølgelig publikum vil følge dem begge videre i deres kunstnerskap. Vi har gleden av å få besøk av begge kunstnerne på lørdag den 1. februar klokken 12.00. Publikum er velkomne til å høre An Doan Nguyen fortelle om sin kunst klokken 13.00 og det samme vil Dang Van Ty gjøre klokken 14.00. Det blir lett servering . Velkommen

To ulike uttrykk forenes i årets første utstilling i Bærum Kunstforening.

Dang Van Ty

Etter å ha blitt skadet under Vietnamkrigen, kom Dang Van Ty til Norge i 1968, hvor han siden har vært bosatt. Han har utdannelse fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, der han studerte bokillustrasjon 1978–1982 og var hospitant på litoverkstedet 1986–1987, samt Statens kunstakademi 1982–1986 og 1987–1989. Dang Van Ty debuterte på Høstutstillingen i 1981 og har siden hatt en rekke utstillinger i Norge og utlandet, blant annet i Vietnam. Han er innkjøpt av Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Norsk kulturråd, Oslo Bysamling, og flere kunstforeninger. Han har dessuten skrevet og illustrert «Min barndom i Vietnam» (1982) og «Hjemreisen» (1986), og illustrert «Djamilja» (1986) av Tsjingiz Ajtmatov.

Dang Van Ty har vært tegnelærer ved Mosebekkskolen i Oslo og driver nå maleskole i sitt eget atelier.

An Doan Nguyen

Nguyen har sin utdannelse fra Handelshøyskolen BI, har en Bachelor Fine Art, Wimbledon School of Art, og Kunsthistorie fra Universitetet i Bergen.

Han er innkjøpt av flere store aktører, både her hjemme og i utlandet og har utsmykket flere private og offentlige bygg.

Motivkretsen veksler mellom urbane miljøer, havlandskaper, innsjøer og industrielle landskaper. Motivene er ofte preget av hverdagslighet.

Fraværet av mennesker, forstyrrende elementer og støy, enten det er tomme parkeringsplasser, øde gater eller forlatte industriområder, skaper en nesten apokalyptisk stemning i flere av motivene, noen i sterk kontrast til kunstnerens utradisjonelle fargevalg. Fargetoner som kan bevege seg fra kjølig blått, lys turkis til varmere farger.

Selv om Nguyens arbeider kan variere veldig i tema og motiv, kan ett og samme verk uttrykke både dyp ensomhet og vibrerende livsgnist.

icon-userKunstner: An Doan Nguyen og Dang Van Ty