Åpning: lørdag 3. februar kl 12
Utstillingen åpnes av Bærums ordfører Lisbeth Hammer Krog.
Periode: 3. – 25. februar

Bærum Kunstforening ønsker velkommen til salgsutstillingen JØRGEN HOLEN. For første gang etter Jørgen Holens død i 2014 arrangeres det en stor markering med et bredt utvalg av hans billedkunst. Jørgen Holen, født i 1947 i Sogndal, bodde og arbeidet på Bekkestua i Bærum. Holen var en av landets fremste knivmakere før han debuterte som billedkunstner i 1991.

Meld deg på vårt EVENT

Jørgen Holen var en utålmodig sjel, alltid på søken etter nye linjer og strukturer, eller nye måter å utnytte farger og lerretet på. Han arbeidet målbevisst, begynte alltid med fargene, farger han laget selv. Det ble mange runder med husets kjøkkenmaskin. Så begynte «ryddejobben». Det vil si at han i prosessen la lag på lag av farger før han begynte å rydde opp og fjerne det overflødige. Han tok bort og la til, glattet ut og flyttet rundt på elementene, helt til han ble fornøyd med så vel det kunstneriske som det håndverksmessige.

Det er mye som foregår i Holens maleriske verden. Ved første øyekast blir man slått av hans dristighet og kraftige koloritt. Motivene er ofte uutgrunnelige og fabulerende, men her og der finner vi figurative symboler som gjør at vi føler oss hjemme.

Jørgen Holen hadde mange separatutstillinger og deltok på en lang rekke kollektivutstillinger rundt om i landet, bl.a. i Oslo, Bergen, Ålesund, Kristiansand og Mandal. Han var kjøpt inn av en rekke institusjoner og bedrifter, og han hadde også flere utsmykkingsoppdrag, bl.a. på hurtigruta «Polarlys».

icon-userKunstner: Jørgen Holen