Det er en glede for Bærum Kunstforening å ønske velkommen til minneutstilling med arbeider av Ari Behn. Minneutstillingen har vært vist en del andre steder i Norge, utstillingen i Bærum blir den eneste i vårt distrikt.

Bildene på utstillingen er i hovedsak grafiske arbeider. Trykkene er ikke signert av Ari Behn, men signert og nummerert av søsteren Anja Bjørshol, ved siden av kunstnerens trykkede signatur, samt pregestempel av datteren Maud Angelicas tegning.

Maud Angelicas tegninger ”Your Spirit” og ”Glitrende Diamant” er med på utstillingen, opplag 300 av begge. Overskuddet av dette salget går til Landsforeningen for etterlatte etter selvmord – LEVE.

Vi har med noen originale portretter av Ari Behn, malt av Espen Eiborg, samt fotografier tatt av Per Heimly. Dette er til salgs.

Vi viser også originalarbeider av Ari Behn, disse er i privat eie.

Ari Behn høstet mange lovord for sin billedkunst og satte flere salgs- og besøksrekorder hos ulike gallerier og kunstforeninger. Han beskrives som en fremragende kolorist, hvor bildene beveger seg mellom det abstrakte og det figurative.

I 2017 startet Ari Behn en større kunstutstillingsturne sammen med blant annet Per Heimly og Mikael Persbrandt. Utstillingen turnerte i nærmere 20 byer og tettsteder rundt i Norge. I april 2019 stilte han ut på Gabba Gallery i Los Angeles sammen med Espen Eiborg og Mikael Persbrandt.

Et mangfoldig kunstnerskap

Ari Behn hadde sitt litterære gjennombrudd i 1999 med boken Trist som faen. Novellesamlingen solgte i over 100 000 eksemplarer,

I tillegg til forfatterskapet, hadde Behn også andre kunstneriske og kreative prosjekter. Sammen med Baron von Bulldog lanserte han en smokingkolleksjon i 2004, og i 2007 lanserte han vinglass og serviset «Peacock» for Magnor Glassverk. I tillegg laget han dokumentarer for fjernsyn, og arbeidet som skribent for diverse publikasjoner som Dagbladet, Aftenposten, Vagant og Hot Rod.

Våren 2011 debuterte han som dramatiker med stykket Treningstimen, som ble satt opp ved Rogaland Teater i regi av Kim Sørensen.

Han var i noen år en del av den kunstneriske vennekretsen Den Nye Vin, som bestod av blant annet fotografen Per Heimly. Behn og Heimly jobbet sammen om underholdningsserien Ari og Per som ble vist på NRK våren 2011. Serien vant prisen for beste underholdningsserie under Gullruten 2011, og ble dessuten nominert i klassen beste nye programserie

Vi retter en stor takk til Ari Behns familie og til Galleri Art Design AS for godt samarbeid om denne utstillingen.

icon-userKunstner: Ari Behn