ARNE BORRING

I mars 2011 fylles igjen veggene i kunstforeningen av figurative oljemalerier. Dette som et resultat av at vårt store publikum har tilkjennegitt at de ønsker denne kunstform som en del av det program kunstforeningen årlig presenterer. Denne gang er det maleren Arne Borring som skal ha en større mønstring av sine landskapsmalerier. Hans blikk for komposisjon, fremragne evne som tegner og hans systematiske arbeidsmetodikk, gjør hans arbeider gode for øyet. Dette er ikke bare malingsstrøk på en flatt lerret. Det er gjennomarbeidede malerier som viser en kunstner som behersker sitt fag.

Så har da også Arne Borring gått i god skole. Allerede som 19 åring kom han inn på Statens kunstakademi. Med læremestere som Rose, Ljøsne og Eikaas har han fått de beste forutsetninger for å utøve en krevende genre av malerkunsten.

Mange sperret opp øynene da de i sommer oppdaget Arne Borring med staffeli plassert på Kadettangen, ivrig opptatt med å gjenskape Kjørbo gård på lerretet. Det er ikke mange samtidskunstnere som utøver malerfaget ute i det offentlige rom, slik vår gamle mestre utøvet sitt virke. For denne kunstner er dette bokstavelig talt naturlig. Som Harriet Backer, Christian Skredsvik eller Christian Krogh, velger han ut sine motiv, for så å male dem nøyaktig på det sted han ønsker. Deretter går ferden tilbake til atelier for «å rydde opp» som han selv sier.

Når en vurderer det endelige resultat må så vel den første omgang ute i det fri og den ryddejobb han utfører i ettertid, ha gitt de beste resultater.
Vi ser med forventning frem til Arne Borrings vårutstilling i Bærum kunstforening.

Arne Borring Art på Youtube

Arne Borrings utstilling i Bærum Kunstforening i bilder

ROLF NERLI

Han er fra før kjent for sin folkloristiske, fabulerende motiver, men endret stil og fargevalg og gikk over til landskaps og naturskildringer.

«Forandringen kom så og si over natten. Jeg var på fjellet på rypejakt , og plutselig , som i en åpenbaring, så jeg naturen på nytt. Jeg ble veldig inspirert og løp rundt og fotograferte under resten av jakten «, forteller Nerli og ler høyt.

Rolf Nerli er ute etter å skape stemninger, å formidle det mystiske ved den urørte naturen.

Det stoffelige uttrykket han oppnår i sine bilder kommer av mange lag og hele ni ulike farger. Den spesielle teknikken gir overflaten en blankhet som nesten virker krakelert. Mens fjellet i forgrunnen er tett på og monumentalt, hviler landskapet i bakgrunnen i ro og fred.

Rolf Nerli er utdannet ved Statens Håndverks – og Kunstindustriskole samt Statens Kunstakademi.Han har deltatt på en rekke utstillinger i inn – og utland. I 2008 ble han valgt til å utforme det prestisjetunge diplomet ved utdelingen av Nobels Fredspris, til tidligere president i Finnland Martti Ahtisaari.

icon-userKunstner: ARNE BORRING, ROLF NERLI