1001 Natt

«Tusen og én natt» er en samling historier fra Orienten. Det hele starter med at en persisk konge er så sjokkert over sin kones utroskap at han dreper henne. Han beordrer sine underslåtter om å skaffe ham en ny brud, men etter å ha tilbrakt natten med henne, henrettes hun ved daggry, da kongen antar at alle kvinner vil være utro. Dette gjentar seg hver natt… inntil han gifter seg med den vakre Scheherazade. Hun har lagt en plan:
Hver natt forteller hun historier. Og hver morgen er kongen spent på hvordan det går videre, og derfor utsetter han henrettelsen slik at han skal få høre fortsettelsen. Til slutt har hun født ham tre sønner og kongen er overbevist om hennes trofasthet og hun får leve.

«Tusen og én natt» inneholder en rekke sjangere; vi finner historiske og religiøse fortellinger, noveller, anekdoter, visdomsord og kjærlighetshistorier. Velkjente barneeventyr som «Aladdin og den magiske lampen» og «Ali Baba og de førti røverne» stammer fra «Tusen og én natt».

Mange vil ha gode minner fra en eventyrstund på et fang. Fra bokens hvite sider og svarte bokstaver, folder det seg ut endeløse bilder i hodene våre.

På vår utstilling i desember, kan du se hvordan fortellingene fra «Tusen og én natt» har formet bilder og tanker hos våre lokale kunstnere. Du kan se hvor uendelig stort både tolkningsrommet og uttrykksmåten er. Maleri, foto, skulptur og andre teknikker vil være representert.

Kanskje vil du dra kjensel på en av de kjente historiene, eller kanskje drar du hjem og setter deg godt til rette i godstolen,… med en fortelling?

Velkommen skal du være uansett!

icon-userKunstner: BILDENDE KUNSTNERE I BÆRUM