Gruppeutstillingen Pust i regi av BKIB (Bildende Kunstnere i Bærum) åpner i Bærum Kunstforening lørdag 10. mai kl.12.00. Utstillingen vises i Store sal.

Æresmedlem Britta Skaar (f.1918) presenteres parallelt separat i Lille sal.

Kommunalsjef for Kultur, Trine Bendixen, åpner utstillingene.Prisutdeling av Bærum kommunes kunstpris ved Kommunalsjef for Kultur, Trine Bendixen.

Temautstillingen Pust: Årets tema for BKiBs hovedutstilling er Pust. I Bærum Kunstforening vil publikum få møte ulike uttrykk og frie tolkninger. Vi er avhengige av pusten for å leve, men er også avhengig av å puste fullstendig for å bevare helsen. Pusten er inngangen og utgangen til livet vårt her på jorden. Utstillingen baserer seg på fri innlevering, og verkene juryeres av en invitert jury som denne gangen består av billedkunstnerne Unni Gjertsen og Janne Gill Johannesen.

Æresutstiller Britta Skaar (f. 1918): BKiB har invitert æresmedlemmet Britta Skaar til å stille ut separat i Bærum Kunstforenings Lille sal. Det er med glede vi løfter frem grafikeren som siden 1950-tallet har bodd og arbeidet på Slependen. BKiB representerer et stort mangfold. Mens Helge Røed (f. 1938) i fjor fylte Lille sal med fargesterke abstrakte malerier, presenteres vi nå for detaljerte naturalistiske gjengivelser i svart-hvitt. Uten å ville idealisere trekkes det dagligdagse frem i Britta Skaars landskap og interiørbilder. Ofte er det mennesketomme plasser som gjengis i Britta Skaars kunst, men iblant dukker en enslig mannsfigur opp. I tråd med naturalismen som kunstneren identifiserer seg med, visualiseres ”livets mindre påaktede sider”.

Britta Skaar har sin utdannelse fra Berlin, Stockholm og Oslo. På Statens Kunstakademi gikk hun fra 1947 i professor Jean Heiberg sin klasse – sammen med blant annet Håkon Bleken og Lars Tiller. 1948 debuterte hun på Statens Høstutstilling. Som en av foreningens eldste medlemmer har Britta Skaar vært aktiv i BKiB siden oppstarten på 1970-tallet. Samme tiår ble hun som en av de første grafikerne i landet tildelt Statens garantiinntekt. Britta Skaar er innkjøpt av blant annet Nasjonalgalleriet, Nationalmuseet i Stockholm og Norsk kulturråd.

Utstillingene vises frem til og med søndag 1. juni 2014.

Arrangement: Torsdag 15. Mai kl. 19.00: Trompet og dans etter temaet Pust ved musiker Mathias Eick og danser Mikkel Are Olsenlund

Kontaktpersoner: Hilde Mørch, daglig leder, tlf: 67 54 33 80/901 64 190 og

Line Schjølberg, styreleder, BKiB, tlf: 926 00 015

For ytterligere info, se www.bkib.net og www.baerumkunstforening.no.

icon-userKunstner: Bildende Kunstnere i Bærum