Bærum Kunstforening presenterer Brit Fuglevaag og Ryszard Warsinski.
Utstillingsåpning: Lørdag, 17.10.2015 kl. 12.00 i våre nye lokaler i Kinoveien 12, 1300 Sandvika.
Utstillingen åpnes av Lars Elton og Olga Schmedling.

Utstillingen i Bærum kunstforening omfatter grafikk av Ryszard Warsinski og 29 billedtepper av Brit Fuglevaag fra de siste 3 år. Halvparten ble skapt de siste 12 måneder. Brit Fuglevaag åpnes av Lars Elton

Fuglevaag, født 1939 i Kirkenes og oppvokst i Trondheim, har arbeidet som billed- og tekstilkunster siden 1963. Hun utdannet seg på tekstillinjen ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (SHKS) 1959–63. Med polsk statsstipend fortsatte hun studiene 1963–64 ved kunstakademiet i Warszawa.
Her kom hun i kontakt med det eksperimentelle tekstilmiljøet, som hadde en ledende internasjonal stilling, og hun giftet seg med den polske maleren Ryszard Warsinski (1937-1996).

Brit Fuglevaag har siden 1970-årene vært en av de mest sentrale personene i norsk kunstliv. Hun har med sitt kunstneriske virke, sitt engasjement i ulike styrer og organisasjoner og sin undervisning hatt stor påvirkning på tekstil- og billedkunstens utvikling og posisjon i Norge.

I perioden 1964–90 hadde Fuglevaag vevatelier i Oslo og senere i Paris. Hun er en aktiv deltaker på utstillinger i inn- og utland (Kunstnernes Hus, den internasjonale biennalen i Lausanne), og hadde en mengde utsmykkingsoppdrag for blant annet Oslo Tinghus (Vigselrommet), Universitetet i Oslo, Det
Norske Veritas i Bærum og Norges Bank i Oslo. Hennes mest kjente arbeid er Huldra fra 1970, hvor naturfarget sisal er brukt for å skape relieffer og tredimensjonale virkninger. I 1972 begynte hun som lærer ved SHKS og var avdelingsleder for tekstillinjen 1973–80, og 1989–96 ledet hun denne som den første professor i tekstil i Oslo.

Fuglevaags kunst er representert i Nasjonalgalleriet, Museet for Samtidskunst, Norsk kulturråd, Sandvigske samlinger, Oslo kommunes samlinger, kunstindustrimuseene i Oslo, Bergen og Trondheim, American Wind Symphony Orchestra, USA.

Fuglevaags tepper er inspirert av Louise Bourgeois minnemonument i Vardø over heksebrenningen i 1660 hvor 150 kvinner ble brent på bål. Etter hun har blitt beveget og inspirert over det, tegnet hun et utall av skisser som senere ble til tepper. Fem av disse er vist på utstillingen. 6 andre tepper er
påvirket av den samme forfølgelsen av barn og unge kvinner som finner sted i vår tid. I tillegg vises det en serie av røde tepper som handler om kunstnerens liv med tittelen ”Det var så mangt!”.

Fuglevaag har hele sitt liv eksperimentert med materialer som på denne utstillingen kommer til uttrykk gjennom bruk av avispapir og sjøtang ved siden lin og ull. De tekstile kunstverkene er skapt for sin plass på veggen og har et kraftig og røft uttrykk med en spennende komposisjon av farger, teknikk og materiale.

Ryszard Warsinski åpnes av Olga Schmedling

Ryszard Warsinski ble født 1937 i polske Gdynia og, er polsk-norsk maler, grafiker og tegner. I årene 1958–64 utdannet han seg ved Kunstakademiet i Warszawa, og bosatte seg deretter i Norge. Hans kunst er påvirket av sentraleuropeisk surrealisme og har et assosiasjonsrikt figurativt formspråk. Han har hatt en rekke utstillinger i Europa og USA. I Norge har han deltatt på utstillinger ved blant annet Kunstnernes Hus, Kunstnerforbundet, Galleri F 15 og Galleri Haaken. Hans store betydning for utviklingen av norsk billedkunst bidro til innkjøp av Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Norsk kulturråd, Astrup Fearnley Museet og Oslo kommunes kunstsamlinger.

Warsinski er representert med et billedteppe som aldri har blitt vist før, og 19 litografier hvorav noen verk kun eksisterer som et originalt eksemplar og noen i svært lite opplag. Hans grafikk kan dermed betraktes som veldig eksklusiv.

Bærum Kunstforening regner med stor pågang og interesse blant kunstinteresserte og ikke minst samlere for denne utstillingen som allerede har skapt offentlig oppmerksomhet.

Dersom presse ønsker kontakt med Brit Fuglevaag ber vi om å kontakte daglig leder ved BKF.

Shot with DxO ONE

Mann med slips_RW