Ellinor Flor kom sent i gang, men kan se tilbake på 30 år med unike kreasjoner og fantastisk hattekunst.

Skrittet fra sekretærstolen til kunstens verden har hun aldri angret på. Fra tekstillinjen på Bergen Kunst- og håndverksskole fikk hun med seg en innføring i veving og stofftrykk som kom godt med. Men hun fant snart sin egen uttrykksform, først i strikking som kombinerte tradisjon med det nyskapende, så i skulptural hattekunst. Siden debuten i Bergen Kunstindustrimuseum 1980 er det blitt utallige utstillinger, fra Tromsø til Kristiansand. Hun har også skrevet to særpregede bøker om arbeidene sine.

– Hva med dagens hattekultur, finnes den?
– Det er så ymse, det er vel bare de kongelige som bruker hatt nå. Selv bruker jeg mye alpelue og av og til en turban ” på hauet”, sier Ellinor Flor.
– Nordmenn er litt sjenerte, man skal ikke stikke seg ut, Men når jeg tar på meg dette diademet med heklede roser, da blir folk så glade!
Til de makeløse hatteoppsatsene kan hun bruke gjenglemte ting eller sånt hun finner i antikvitetsbutikker og brukthandler. Inspirasjon kommer også i museer, som i Victoria & Albert Museum i London;
– Der følte jeg meg “heilt heim!”.
Hun kom ut i verden, piken fra lille veiløse Sumstad på trøndelagskysten,
– Men hatter hadde damene der, du!
Arbeidet mot utstillingen har gått som en lek men hun gleder seg å komme i Bærum Kunstforening og nok en gang gi sitt ”lille bidrag til hattegleden”, som hun uttrykker det.
Men erfaringen til tross; Ellinor Flor innrømmer at hun også gruer seg før hver eneste utstilling. Ja, hun er faktisk ikke særlig høy i hatten!

Grethe Hald – tekst
Linda Lyngstad – foto