16. OKTOBER – 7. NOVEMBER

Etter 30 år under samme tak har kunstnerparet Elisabeth von Krogh og Tore Aarholt funnet ut at også kunsten deres passer sammen.

Hun lager keramiske arbeider i atelierets første etasje, han arbeider med tresnitt og collager en trapp opp.

Elisabeth von Krogh og Tore Aarholt er kolleger og ektefeller med lang fartstid i kunstverdenen. Med utstillingen i Bærum Kunstforening er det andre gang de deler samme lokale. Etter mange års utstillingsvirksomhet hver for seg fant noen på å invitere kunstnerparet fra Nøtterøy til felles utstilling et par år tilbake og det viste seg å være så inspirerende for dem begge at de har fortsatt samarbeidet.

I årenes løp har arbeidene deres tatt farge av hverandre.
– Å stille ut sammen var egentlig mer vellykket enn vi hadde trodd, sier Tore Aarholt.
– Vi har lagt vekt på slektskapet i arbeidene og har bevisst latt oss inspirere av hverandres uttrykk. Derfor har denne utstillingen fått tittelen «Forbindelse 2», som en oppfølger til «Forbindelse» fra 2008.

Jeg sitter i det koselige huset deres og hører dem kommentere egne arbeider, de er visst fremdeles litt overrasket over det sammenfallende i formspråket.
Elisabeth von Krogh er kjent for blant annet store, fargesterke krukker både fra Gardermoen hovedflyplass, Regjeringsbygget og Oseberg kulturhushotell i Tønsberg.

I 1998 fikk hun Kunsthåndverksprisen og i 1999 mottok hun Vestfold fylkes kunstnerpris.
Til denne utstillingen viser hun ikke bare krukker i forskjellige størrelser og utforminger, men også en serie skulpturelle objekter, inspirert av elementer fra Aarholts bilder.

Arbeidene hennes er fritt modellert eller formet og bearbeidet i gipsformer.
Collagene til Tore Aarholt er komponert av mønstre og strukturer som han har trykket i tresnitt og klippet ut former og figurer fra. Collagene er limt på treplater og påført flere lag matt lakk. Komposisjonene er improvisasjoner som vokser fram underveis i prosessen, og hvor kontraster mellom strenge og myke former kan symbolisere det mekaniske og menneskeskapte satt opp mot naturens organiske former.

– Det er mange figurer inne i bildene mine og de fleste arbeidene på min siste utstilling i Kunstnerforbundet var ikke firkantede, utdyper Aarholt som opplevde å selge 6 av disse objektene til St. Olavs Hospital i Trondheim.
– Sirkler er også spennende. De kan gi en identifikasjon og utløse ting, forklarer han og viser hvordan ørsmå forflytninger av elementene skaper helt ulike stemninger i et bilde.
Elisabeth bryter inn og mener noe, men får klar beskjed; Her oppe er det han som har oversikten, men i første etasje er det hun som har siste ord!
– Vi er på den samme reisen, sier Tore Aarholt og Elisabeth von Krogh.
Og høsten 2010 er det Sandvika som er deres felles stoppested.

Tekst: Grethe Hald
Foto: Linda Lyngstad og Tordis Ødbehr