JAN BAKER – TIDSREISEN

04 – 26 juni Bærum Kunstforening

Lørdag 4. juni åpner utstillingen med Jan Baker. Han stiller ut for første gang i Bærum Kunstforening. Baker kommer med helt nye originalarbeider i form av olje på lerret i tillegg til nye grafiske blader.

Jan Baker (f. 1939) har i snart 60 år frydet et kresent kunstpublikum med sine temperamentsfulle, burleske, fabulerende og surrealistiske motiver, som med særegen utstråling gjør betrakteren til meddikter.

Jan Baker ble allerede som 15-åring antatt ved Statens Håndverks – og Kunstindustriskole. Etter påfølgende femårsstudium ved Statens Kunst-akademi, og som assistent for en av etterkrigstidens store navn, Sigurd Winge, utviklet Baker sin egen stil som billedkunstner.

Baker debuterte på Høstutstilling-en i 1967 og ble innkjøpt av Nasjonal-galleriet og Riksgalleriet to år etter. Tidlig på 70-tallet var han representert på Kunstbiennalen i Venezia, og har etter det representert Norge på kollektivutstillinger og biennaler i inn- og utland.

Grafikken synes å være den foretrukne teknikken i Jan Bakers billedverden, men både maleri, tegning og material-bilder er benyttet som viktige, kreative kanaler.

Om Jan Bakers motiver er aldri så gåtefulle, blir de likevel anskueliggjort med klarhet og presisjon. Deres dypere mening er synlig, men ikke uttalt. Jan Baker blir benyttet som gjeste-foreleser ved flere akademier i Kina, der studentene ønsker å lære hans særegne trykkteknikk ved å prege metall inn i serigrafi. Dette gir billedflaten en helt spesiell aura, en glød og effekt som stadig vekker oppmerksomhet. I tillegg til denne spesielle teknikken, har Baker de senere år også begynt å trykke gull som farge.

Uansett uttrykksform er Bakers billed-verden preget av teknisk presisjon som ikke overlater noe til tilfeldighetene.

icon-userKunstner: JAN BAKER