Vi er stolte av å presentere bærumskunstneren Jørgen Holen som debuterte som billedkunstner i 1991.

Det er mye som foregår i Jørgen Holens maleriske verden, og vår nysgjerrighet vekkes umiddelbart. Ved første øyekast blir man slått av hans dristighet og kraftige koloritt. Motivene er ofte uutgrunnelige og fabulerende, men her og der finner vi figurative symboler som gjør at tilskueren føler seg hjemme.

Jørgen Holen er en utålmodig sjel, alltid på søken etter nye linjer og strukturer, eller nye måter å utnytte farger og lerretet på. Han kaller seg selv en «maleriets ryddegutt». Det vil si at han i prosessen legger lag på lag av farger før han begynner å rydde opp og fjerne det overflødige. Han tar bort og legger til, glatter ut og flytter rundt på elementene, helt til han er fornøyd med så vel det kunstneriske som det håndverksmessige.

Jørgen Holen har hatt mange separatutstillinger og deltatt på en lang rekke kollektivutstilling rundt om i landet, bl.a. Oslo, Bergen, Ålesund, Kristiansand og Mandal. Har hatt flere utsmykkingsoppdrag, bl.a. på hurtigruta «Polarlys».

Tekst: Inger Knudsen
Foto: Annika Hagstrøm