Utstillingsåpning i Bærum Kunstforening lørdag 23. august kl. 12.00.

Kaare Espolin Johnson 02Kaare Espolin Johnson (1907-94) har en spesiell plass i manges hjerter, ikke minst hos nordlendingene. Hvem kjenner ikke til han dramatiske og stemningsfylte motiver av mennesker, natur og levevilkår, fra Lofoten til Finnmark.
Kaare Espolin Johnson debuterte på Høstutstillingen 1932 og dette arbeidet («Gammel og grå») har vi med i vår utstilling. Fra høsten samme år og i vel 20 år fremover ble Arbeidermagasinet (senere Magasinet for Alle) Espolins faste holdepunkt.

Ganske tidlig utviklet Espolin en spesiell skrapeteknikk i sort-hvitt, noe som passet godt til hans svaksynthet. Mange av motivene fra disse illistrasjonene bearbeidet han videre som grafikk ved siden av originalarbeider i den spesielle blandingsteknikken han hadde utviklet, hvor motivet ble skrapt frem i hvitt med barberblad eller nål gjennom et lag sort tusj. Dette kombinerte han med akvarell, collage, dusjing med fiksativsprøyte, kullstift eller det han måtte ha rundt seg.

Kaare Espolin Johnson 03

Denne utstillingen er årets kunsthistoriske utstilling. Da det ikke er en salgsutstilling tar vi en liten inngangsbetaling på kr. 50,-.

icon-userKunstner: Kaare Espolin Johnson