Velkommen til åpning hos Bærum kunstforening, lørdag 19. oktober 2013 kl. 12:00.

Svein Olav Hoff, direktør ved Lillehammer Kunstmuseum, åpner utstillingen.

Kjersti Wexelsen Goksøyr (f. 1945) er en av landets fremste billedhuggere. I hennes arbeider forenes det abstrakte og det figurative med enkle, antydende former. Mange av hennes skulpturer er hoder – av barn, voksne og ulike dyr. Andre skulpturer viser menneskekroppen i sin helhet. Skulpturenes abstraksjonsnivå antyder mer enn å definere, og gir skulpturene et tidløst preg. Hennes kunst tilkjennegir tilstedværelse og ro, en slags opphøyd tidløshet som innbyr til meditasjon. Skulpturene er sterke og stille med sjeldent stor uttrykkskraft. ”Å arbeide med skulptur er å arbeide mot større bevissthet. Søke stillhet, gå innover i seg selv og lytte”, har hun tidligere uttalt. Skulpturene vekker undring og meddiktning hos betrakteren, og inviterer oss inn til livets og tilblivelsens mange undere.

Kjersti Wexelsen Goksøyr er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (1977-79) og Statens kunstakademi (1979-84) under Palle Storm og Boge Berg. Hun arbeider i flere materialer, hovedsakelig stein, tre, metall og bronse. Hun har utført flere offentlige utsmykninger, blant annet statuen av Sigrid Undset i Stensparken i Oslo (1990), Stille fryd (1993), to store steinrelieffer ved inngangen til Luftforsvarets høgskole i Stavern, Skjult (1992), uteskulptur i sort granitt til Borg videregående skole i Sarpsborg, Ufødt løve (1995), uteskulptur i stein i Suldal kommune og Enhet (1997), uteskulptur i stein til Erkebispegården i Trondheim. Spire ble innkjøpt av UD og overrakt Nelson Mandela som gave da han ble innsatt som president i 1994.

icon-userKunstner: Kjersti Wexelsen Goksøyr