bronse

En av Norges mest markante billedhuggere

Uten overdrivelse – Knut Steen er en av etterkrigstidens mest markante billedhuggere. Han var utdannet ved Statens Kunstakademi under Per Palle Storm og Stinius Fredriksen.

Fra sin debut på Høstutstillingen i 1949 med ”Kvinnehode”, har Knut Steen hatt mange store offentlige oppgaver samtidig som han også har gjestet mange gallerier rundt om. ”Kvinnehode” ble for øvrig innkjøpt av Nasjonalgalleriet. I alt har Knut Steen mer enn 30 utsmykkinger i Norge. ”Hvalfangstmonumentet” i Sandefjord, som Steen arbeidet med i 7 år, er et betydelig verk i innenfor moderne norsk skulptur.

Fra begynnelsen arbeidet Knut Steen i et naturalistisk formspråk, men utviklet snart et mer forenklet og abstrakt figurativt formspråk. I den Italienske marmorbyen Carrara tok Knut Steen fast opphold i 1976. Herifra kommer mange av hans lett abstrakte marmorfigurer og relieffer. 24. juni 2009 åpnet skulpturparken Midtåsen i Sandefjord, hvor 16 av Knut Steens mest anerkjente skulpturer er permanent utstillt – et prosjekt finanisert av DnB NOR Sparebankstiftelsen. I tillegg er det reist en paviljong som huser marmorskulpturene hans.

Knut Steen har utført arbeider i granitt, betong, bronse, stål og ikke minst marmor, i 70-årene også grafikk. Illustrasjoner til diverse bøker har det også blitt.

Vår utstiling med hans arbeider er denne gang konsentrert om bronseskulpturer. Om bronsen har Knut Steen uttalt at han etterstreber skjønnheten – formulert som trangen til å ”få bronsen til å synge”.

I Bærum Kunstforening hadde vi gleden av å kunne vise en del av hans marmorarbeider i 2008. Denne gangen vises altså arbeider i bronse.

Knut Steen døde 22. september 2011, nær 87 år

Tekst: Hans M.Fure

Morten Haug

[nggallery id=35]
kunstfotografi

Det beste råd jeg kan gi er å kaste vekk alle fordommer, gå inn i Morten Haugs billedverden og se hvilke opplevelser det kan avstedkomme.
Leif Preus

Morten Haug er født i 1953 og bor på Nesodden utenfor Oslo, der han også har sitt kunstnerverksted.

Morten Haugs fotografier står i en særstilling i skandinavisk kunstfotografisk sammenheng. Selv om navnet hans har vært godt kjent i kunst- og fotografkretser siden 1980-tallet, har det gått lang tid mellom de gangene bildene hans har vært vist for et publikum i Norge. Han har brukt mye tid på prestisjetunge oppdrag utenfor Norge, bl.a. utsmykking av cruiseskip. Det er derfor med glede vi nå kan presentere hans fotografier for et norsk publikum.

Morten Haug begynte sin karriere som kunstfotograf i 1979, og i de neste årene ble det en rekke utstillinger i England, USA, Italia og Danmark. Her hjemme hadde han også flere utstillinger, bl.a. på Preus Fotomuseum. På 90-tallet og i begynnelsen av 2000-tallet hadde han utstillinger i De Forente Arabiske Emirater og i Estland.

Morten Haugs bilder er vare, følsomme og fabulerende og kretser ofte rundt mennesket og historien. Motivene maner til ettertanke, og de bærende elementene er åndelige og kjærlige verdier.

Mot slutten av 80-årene vokste det frem et sterkt sosialt samfunnsengasjement i Morten Haugs bilder. Det ga seg uttrykk i store, fargerike og sterke collager, der stigmatiserte enkeltmennesker og grupper står sentralt. Det kommer spesielt frem i motivene fra Midtøsten og i de senere arbeidene fra 2010 og 2011, for eksempel ”Oslo 2011”.

Morten Haugs kunstverk har alltid et drømmende og poetisk uttrykk, enten bildene er laget på tradisjonelt fotopapir, som gumoil, gummitrykk eller andre i teknikker. I alle bildene opplever vi et personlig fingeravtrykk, som har vært der helt siden han holdt siden første utstilling i 1979.

Teknikker

På utstillingene i Bærum Kunstforening vil Morten Haug vise arbeider i gumoil og i gummitrykk, men også i giclée.

Gummitrykk er en gammel fotografisk prosess fra 1850-tallet utviklet etter oppdagelser av franskmannen Alphonse Poitevin. Teknikken er en nær slektning av det som ble kalt ”carbon print”.

Gummitrykkene ga et ”malerisk” utrykk som skapte debatt og en ny kunstretning i fotografiet. I Skandinavia er det fremfor alt bildene til Morten Haug og Alf Edgar som er kjent med denne teknikken. Derfor finner vi sjelden eller aldri kunstverk med denne teknikken på galleriers vegger rundt om i verden. Disse bildene finner vi i dag for det meste i de store fotokunstssamlingene hos private samlere eller på de store moderne eller fotografiske museene.

Morten Haug oppfant den fotografiske teknikken ”gumoil” i 1984 og kan derfor kalles gumoilens far. Han utviklet teknikken i 1985 ved å eksperimentere med gummitrykk

Giclée er en moderne måte å fremstile original billedkunst på i den endelige ”trykkeprosessen”. Det gjøres ved hjelp av en høyteknologisk maskin som er en type avansert blekkskriver. Giclée er en museums-godkjent reproduseringsteknikk for kunstproduksjon.

Tekst: Jon Petrusson

icon-userKunstner: KNUT STEEN OG MORTEN HAUG