Arjuna Geir Aasehaug og Leif Nyland åpner med billedkunst det nye året i Bærum Kunstforening. Vi ønsker velkommen til utstillingsåpning lørdag 12. januar 2019.

Arjuna Geir Aasehaug

Arjuna Geir Aasehaug vokste opp på Nadderud i Bærum og gikk på Steinerskolen på Grav. Han bodde mange år i Lommedalen før han flyttet til Sverige i 2003. Nå bor og arbeider han i Partille utenfor Göteborg.

Kunstneren arbeider med figurativt maleri, først og fremst med akryl på lerret. Bildene hans har ofte et drømmende og gåtefullt uttrykk. Han er interessert i kontraster både i teknikk og i tema, og undersøker gjerne motsetninger og forskjellige egenskaper som lever side om side i verden. Han ønsker på en poetisk måte å si noe om ensomhet, isolasjon og forgjengelighet i tilværelsen. Han utforsker også møtet mellom vår indre verden og den ytre, rom og bevegelse i rommet. I bildene hans finner man ofte mennesker eller dyr som vandrer innover i et udefinert landskap, mennesket ofte bare som en skygge eller en silhuett. Tid er også et viktig stikkord: Kunstneren vil at det skal finnes spor av tid og arbeidsprosess i de ferdige arbeidene, ofte uttrykt i flere lag av forskjellige verdener over hverandre.

Aasehaug har hatt flere separatutstillinger i Skandinavia de siste årene, og har deltatt på flere jurybedømte utstillinger, blant annet den anerkjente Høstsalongen i Edsvik Konsthall utenfor Stockholm i 2015 og 2018.

Leif Nyland

Bildene til denne utstillingen føyer seg inn i serien av koloristiske komposisjoner som bygger videre på det tradisjonelle maleriet, og som søker etter andre måter å forklare et motiv på.

Etter at de samme motivene et blitt malt et utall ganger, ligger det igjen en enkelhet, men samtidig en ufiltrert sannhet. Nyland får frem nye flater og farger avhengig av egenskapene i materialene. Om det er kryssfiner, MDF-plater, huntonitt eller lerret: uttrykket blir ofte bestemt av underlaget.

Kunstneren sier selv om arbeidsprosessen: – Jeg leter etter en enkelhet og samtidig et tydelig uttrykk som kan legitimere min søken etter nye visuelle egenskaper.

Nyland har hatt mange separatutstillinger, særlig i sitt hjemfylke Østfold, og har deltatt i flere kollektive utstillinger over hele Østlandet. Han var styremedlem i Østlandsutstillingen 2014-2018.

………….

Tekst: Inger Figved 15. nov. 2018