Velkommen til utstillingsåpning i Bærum Kunstforening, 5. mars kl. 12.00. Utstillingen åpnes av Berit Inger Øen, kultursjef i Bærum Kommune.

I utstillingen «MORE IS MORE» får du oppleve nye arbeider av Maria Sundbys mangefasetterte og detaljrike univers.

Sundby er opptatt av de eksperimentelle, lekende og utforskende sidene av tegningens og maleriets utallige muligheter. Arbeidene hennes utfolder seg som et mangfoldig storyboard, der betrakteren selv kan skape sine egne fortellinger av de mange elementene hun setter sammen. Hun bruker symboler fra populærkulturen så vel som bilder hentet fra personlige erfaringer eller elementer fra det som engasjerer henne.

Hun sier selv at hun utforsker symbolske og dokumentariske narrativer som er knyttet til en rekke faktiske hendelser. Temaer rundt hjem, menneskelige skjebner, forgjengelighet og forfall er nærliggende i flere av arbeidene, uten at de nødvendigvis skaper en direkte lineær historie.

Med referanser til maksimalisme, aboriginer kunst og 70-tallets psykedelia, spenner hennes billedspråk seg fra detaljrikdom i skrift og tegning til nitidige og systematiserte og abstraherte komposisjoner.

Maria Sundby (født 1977) er en særdeles aktiv og engasjert samtidskunstner, uteksaminert fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2008.

Hun har hatt en rekke utstillinger i inn- og utland i tillegg til offentlige utsmykkinger. Sundby har blant annet stilt ut i Kunstner- og Tegnerforbundet, Galleri 0047 og Galleri GAD i Oslo, Museet Midt Norge, Moscow Museum of Modern Art og Depot i Istanbul for å nevne noen.

I 2010 ble Sundby tildelt Oslo bys kunstnerpris for sin fremragende innsats for Oslos kunstliv.

icon-userKunstner: Maria Sundby