Maleri; Et fabulerende billedunivers

Velkommen til ustillingsåpning i Bærum Kunstforening, lørdag 8. februar kl. 12.00

Morten Juvet_2_2014    Morten Juvet_3_2014  Lille venn, 2012

Dr. Philos. Olga Schmedling, teoriansvarlig ved Kunsthøgskolen i Oslo, avd. Kunstfag, åpner utstillingen.

Maleren og grafikeren Morten Juvet  (f. 1953) debuterte på Høstutstillingen i 1974. Hans magiske og ofte humoristiske billedverden beveger seg i grenseland mellom fantasi og virkelighet. Arbeidene er som regel utført i sterke farger, og motivene fremstiller naivistiske og lett surrealistiske dyre- og naturmotiver.

Sammen med billedkunstnerne Petter Brønn og Magne Rudjord dannet han i 1975 Gruppe Elg. Gruppen drev harselas over ulike fenomener i norske samfunns- og kunstforhold og brukte et mangfold av uttrykksmidler.

Morten Juvet har sin utdannelse fra Kunstskolen i Trondheim (1971-72) under John Anton Risan og Owe Stokstad, Studieatelieret i Bergen (1972-73) under Kåre Tveter og Statens Kunstakademi i Oslo (1973-78) under Ludvig Eikaas og Victor Lind. Han har hatt separatutstillinger over hele landet og deltatt i atskillige gruppe- og kollektivutstillinger både i inn- og utland. Haugar Vestfold Kunstmuseum viste i 2003 en retrospektiv utstilling av Juvets verk i anledning hans 50-årsdag. Parallellt med utstillingen ble det utgitt en bok om hans kunstnerskap, forfattet av kunsthistoriker og professor Øyvind Storm Bjerke.  Han er innkjøpt av blant annet Nasjonalmuseet, Bergen Kunstmuseum og Trondheim Kunstmuseum. I 2008 ble han tildelt Vestfold fylkeskommunes kunstnerpris.

Kontaktperson: Hilde Mørch. Tlf: 67543380

Epost: info@baerumkunstforening.no