Samboerparet Nico Widerberg og Camilla Coucheron stiller ut sammen for første gang. Stedet er Bærum Kunstforening, 14.november – 6. desember 2009.

En stor bronestorso, en glasstorso og en glassøyle, noen mindre stenskulpturer i larvikitt og andre små og mellomstore arbeider i bronse og glass vil dominere hovedsalen under Nico Widerbergs utstilling.

Skulpturene hans har klassiske forbindelseslinjer både til den greske skulpturens frontale verdighet og urkunstens rått hugne menneskeformer. Men de er først og fremst hans egne, karakteristiske. Når han så lar det preges i glass, gir han et nytt bidrag til samtidens skulptur.

En vil også vil kunne se resultatet av et samarbeid med Lars Saabye Christensen fra 2006. Kunstmappen ”Bagasje” viser både litografi og dikt, som godt kan oppleves hver for seg. Men sammen får de en dimensjon som publikum har satt pris på; de to markante kunstnernes uttrykk belyser hverandre gjensidig; Poetens blå stemningsbilder og billedkunstnerens følsomme anslag, hugget, modellert eller fargesatt på litosteinens kalkflate. Bildene har en melankoli i seg som understrekes av fargene og de sorte konturene. Mennesker på reise, på landeveien og i livet. De mellom-mennesklige er det vesentlige, det leses både av diktene og av Nico Widerbergs kunst.

I den lille salen stiller Camilla Coucheron ut litografi. Hun arbeider i et annet kunstlandskap, mer som i en drømmende undervannsverden. Deler av virkeligheten blandes med drømmeriske og litt angstfylte stemninger. Det handler også om det forgjengelige, søken etter komme tilbake til en barndoms verden. Litografiene kommer direkte fra trykkeriet til utstillingen i Bærum Kunstforening.

Camilla Coucheron kommer fra Snarøya og har bl.a. stilt ut i Bærum Kulturhus.

Kunstkritiker og redaktør Mette Torstensen åpner utstillingen lørdag 14. november kl.1200.
Nico Widerberg og Camilla Coucheron har omvisning i utstillingen søndag 15. november kl 13.00.

Grethe Hald – tekst
Linda Lyngstad – foto