18. SEPTEMBER – 10. OKTOBER

I atelieret på Stabekk skapes Bærumskunst etter de gamle mesteres orientering, men med vår tids koloritt og uttrykk. Elisabeth Gyllensten og Geir Stahl begeistrer fremfor å provosere med sin kunst.

Nede i Jernbaneveien på Stabekk ligger et vakkert restaurert tømmerhus. Da det ble oppført i året for unionsoppløsningen var omgivelsene mer landlige. Den gang Harriet Backer var omgangsvenn med husets eier maleren Gunnar Vefring og bodde der i lange perioder. Nå er huset satt tilbake til sin fordums prakt og i dag er det kunstnerparet. Elisabeth Gyllensten og Geir Stahl som bor og arbeider her.

Veggene i det store atelieet er fylt med landskapsmalerier fra våre lokale omgivelser. På store linlerret av den beste kvalitet, sirlig preparert etter de gamle mesteres resepter, skapes god kunst som er lett å like.
«Vår oppgave er ikke å provosere» sier kunstnerparet. En rekke av dagens kunstnere velger  uttrykk, teknikker og  motiver som vekker oppsikt.  De bruker sterke virkemidler for å bli sett. Gyllesten og Stahl dyrker den figurative, klassiske malerteknikk, og de gjør det med styrke. Her er det ikke de store fakter, men god komposisjon, tegnekunnskap og ikke minst evnen til å fortelle en historie med hvert bilde som gjelder.

Forrige gang de stilte ut i Bærum kunstforening var publikum tidlig på pletten. Landskapsmotiver fra Kolsås, Dæhlivann og Torvøya fikk raskt nye eiere. Dette var kunst som det lokale publikum viste at de satte pris på. Med den store produksjon de to skal vise ved høstens store mønstring i Bærum kunstforening er dette en utstilling som kunstforeningen ser frem til å presentere. Den avløser årets museale utstilling som viser hvordan kunstnerne for 150 år siden tolket mange av de samme motiver. Gyllensten og Stahl representerer hvordan kunstnere av vår tid og arbeider med et kunstneriske uttrykk som har lange og gode tradisjoner.

ØYVIND GEDDE

icon-userKunstner: GEIR STAHL OG ELISABETH GYLLENSTEN