I husene finnes hemmeligheter, noen av dem er mine. Noen av dem vet jeg ikke engang om.

Per Cristinius Tollefsen har vekslet fra interiør til eksteriør, nå er det i stor grad hus sett fra utsiden han konsentrerer seg om. Vi som betraktere må gjette oss til hvilke hemmeligheter husene hans rommer. Det vi ser er konkret nok, et hus, en stol på en terrasse, en skikkelse, men det er ikke sikkert at historien i bildet handler om det vi ser. Kanskje er huset et uttrykk for noe mer enn en bolig, er det et barndomshjem, ser vi gamle slektsbånd, trygghet, rammer om et levd liv?

Vi kan selv dikte oss inn i Tollefsens verden, en verden som for øvrig går litt på skjeve. Og det er nettopp ”skjevheten ” som skaper den spesielle stemningen i bildene hans. Det er noe drømmeaktig over motivene, som blir understreket av farge- og penselbruken. Ofte ulike jordfarger i pastell-aktig balanse, så et overraskende innslag av røde elementer. En genser – en plante? Valget er vårt.

Per Cristinius Tollefsen foretrekker akryl, ofte kombinert med konturer av kullstift, når han lager bildene sine.

– Akryl passer best for min måte å arbeide på, sier Tollefsen. Jeg liker hurtige brede penselstrøk og bruker store flater. Jeg må finne uttrykket raskt og spontant, så oljemaleriet passer ikke så godt til mitt lynne.

Per Cristinius Tollefsen har malt og tegnet siden han han var i 20-årene og har lært seg selv både teknikkene og planleggingen av motivene.Etter hvert er han blitt en respektert og populær kunstner, som kan vise til en lang rekke utstillinger landet rundt.

Tekst: Inger Knutsen

Gabrielle Kielland

Fargesterk, gåtefull og sanselig.

Gabrielle Kiellands kunst har gjennom mange år gledet ivrige galleribesøkende. Hun har oppnådd stor popularitet med sin fargesterke grafikk og malerier og regnes i dag som en av våre viktigste og mest særpregede ekspresjonister.

Gabrielle Kielland arbeider med ulike uttrykksformer. Enten det er på litosteinen eller lerretet, fremkaller hun alltid en gåtefull og sanselig stemning i bildene sine. Fra et fargemettet bakteppe trer det frem en fortellende tegning, der vi møter konturer av mennesker, dyr eller mytologiske skikkelser, som alle bærer på en historie. Og vi kan bare la oss rive med inn i fortellingenes verden.

Det gåtefulle og sanselige i kunsten hennes kommer ekstra tydelig frem i seriene fra ”Kristin Lavransdatter” og ”Salomos Høysang”. På veggen hjemme hos meg henger bl.a. ”Kristin og Erlend II”, der de drømmeaktige og myke skikkelsene uttrykker følelsene og lengslene som Sigrid Undset har beskrevet så vakkert.

Gabrielle Kielland er utdannet fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, er kjøpt inn av Nasjonalgalleriet, Norsk Kulturråd og Bergen Billedgalleri. Hun har også hatt flere utsmykningsoppdrag, bl.a. til Sleipner-plattformen i Stavanger. I tillegg til å arbeide med litografi og monotypi jobber hun mye med kull og akryl på lerret.

Vi gleder oss til å presentere Gabrielle Kiellands malerier og litografier i vår lille sal.

Tekst: Inger Knutsen

icon-userKunstner: PER CHRISTINIUS TOLLEFSEN og GABRIELLE KIELLAND