Bærum Kunstforening ønsker velkommen til utstillingsåpning med Peter Esdaile lørdag 18. august kl 12.00. Salgsutstillingen viser en omfattende serie nye malerier. Den åpnes av stortingsrepresentant Carl-Erik Grimstad. Kunstneren vil være til stede.

ÅPNING: LØRDAG 18. AUGUST KL 12.00

18. august – 9. september 2018

Meld deg på FB-eventet

Peter Esdaile, født i 1947 i Canada, vokste opp i Oslo og Bærum og er norsk maler og grafiker.
Han studerte ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole 1966-1968 og Statens kunstakademi 1968-1973.

I de senere årene har Peter Esdaile vekslet mellom Vestfold og Madison i USA, og hans kunst bærer nok preg av dette. Maleriene hans blir ofte kjennetegnet som en energisk syntese av spontanitet som glir over i mer overveiet komposisjon, som en balansegang mellom kaos og orden. Med andre ord: en løssluppen og spontan tilnærming som skaper et visuelt kraftfelt. Dette gir muligheter for tolkninger underveis i prosessen som kan dreie i retning av en tidvis surrealistisk billedverden med elementer av moderne popkultur, historie og myter, samt bruddstykker av hans egen livshistorie.

Esdailes påvirkninger fremstår som en blanding av øst og vest, politikk og mystisisme. I sin utforskning av samspillet mellom bevissthet og underbevissthet utspiller hans historier seg som dels gjenkjennelige hendelser fra fortid og nåtid sett gjennom et prisme av arketypisk karakter. Hans arbeider skaper et tablå med symbolske steder der samtid og det tidløst menneskelige smelter sammen eller konfronteres. Resultatet kan ofte bli slående poetisk og vitalt.

Esdailes verker er innkjøpt i mange offentlige samlinger, bl.a Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Bærum Kommune, Oslo Kommunes Kunstsamlinger, Kulturrådet, Kunstmuseet i Stavanger, Eskilstuna Kunstmuseum, Justisdepartementet i Bonn i 1975, Nordens Hus, Reykjavik, Brandts Klædefabrik, Odense, Sparebankstiftelsen, Sparebankstiftelsens Hamsun- samling, samt Haugar Kunstmuseum, Tønsberg.

Blant private oppdrag kan nevnes oppdrag i Oslo og Bærum og Bergen, samt skulpturer og installasjoner i åtte cruiseskip, for rederiene Kloster Cruise, Royal Caribbean Cruiseline og Silversea Cruises, samt innkjøpt av samlere i både New York og Los Angeles.

Esdaile er født i 1947 i Montreal, Canada, men vokste opp i Oslo og Bærum, der han bodde fast inntil 2006. I de senere årene har han vekslet mellom Vestfold og USA. I hans lange kunstnerliv har Bærum likevel vært sentralt, i og med flerfoldige utsmykninger, kombinert med arbeidet som kunstkonsulent for Bærum kommune. Han har vært medlem av kunstnerisk råd i Bærum Kunstforening, og han har hatt utstillinger her flere ganger siden 2003.

icon-userKunstner: Peter Esdaile