Bærum Kunstforening ønsker velkommen til utstillingsåpning med Ragnhild Stuberg og Keisuke Ueno lørdag 10. november kl 12.00. Salgsutstillingen viser keramiske arbeider i glasert steingodsleire etter japansk tradisjon. Den åpnes av Inger Knutsen, som er ansvarlig for de frivillige i Bærum Kunstforening.

Kunstnerne viser store keramiske former. Uttrykkene er særegne, men samtidig lette å skille. De bindes sammen av karakteristiske glasurer, som bærer i seg det beste fra japansk glasurvitenskap i kombinasjon med innovativ utforskning. Glasurene er unike, karakteristiske og bærende i deres kunstneriske produksjon, og er utviklet gjennom mange års forskning, hovedsakelig av Keisuke, men brukes av begge. Kunstnerne har base på Inderøya i Nord- Trøndelag, og de arbeider periodevis i Japan. Impulsene fra japansk tradisjon og livsanskuelse, i samspill med en samtidig orientering, bringer utvikling og dynamikk inn i arbeidet deres.

Sammen hadde Ragnhild Stuberg og Keisuke Ueno tallrike utsillinger i Norge og Japan og er innkjøpt av en stor rekke offentlige og private institusjoner.

Ragnhild Stuberg, født 1954 på Inderøy i Nord-Trøndelag, er utdannet ved Keramisch Werkcentrum Heusden, Holland.
Keisuke Ueno, født 1958 i Kyushu i Japan, er utdannet ved Oita National University, Japan; Keramisch Werkcentrum Heusden, Holland; og University of North Dakota, USA.
Kunstnerparet har verksted og galleri på Inderøy i Nord-Trøndelag.

Tekst fra kunstnerne:

I begynnelsen fantes leiren, og fra den ble mennesket skapt.
Stort sett alle sivilisasjoner, fra alle tider og verdensdeler, har det til felles at de i sine skapelsesfortellinger beskriver hvordan gudene skaper liv av jord og leire. Pottemakeriet hadde en sentral rolle for de tidligste jordbrukssamfunn, og for det arkaiske mennesket var det selvsagt å forstå keramikken som guddommelig i sin opprinnelse.
Uten det neolittiske leirkaret (krukken), kunne ikke avlingen lagres  for lengre perioder og på den måten bli til en handelsvare. Med keramikken fødtes sivilisasjonen, og keramikken har siden uttrykt historisk kontinuitet.
Leiren som materiale har et unikt potensiale for kunstnerisk individuelt uttrykk.

icon-userKunstner: RAGNHILD STUBERG og KEISUKE UENO