Bærum Kunstforening ønsker velkommen til utstillingsåpning med Lavasir Nordrum og Siren Waroe lørdag 6. januar kl 12.00. Denne salgsutstillingen viser to kunstnere med virke i Bærum som foreningen presenterer for første gang for vårt publikum.

Siren Waroe, født 1980, er opprinnelig fra Sørlandet
Hun bor og arbeider som billedkunstner i Bærum.

Siren Waroe har virke som maler, grafiker, performance kunstner og skulptør – og har gjennomført en rekke prosjekter i Norge og internasjonalt. Som mange unge kunstnere i dag lar hun seg ikke begrenses av én genre. Hun har et bredt visuelt repertoar, fra det abstrakte til det helt figurative. I sitt uttrykk viser hun en underliggende ekspresjonistisk nerve. Temaene beveger seg innen det moderne menneskets sjeleliv i et verdslig engasjement. Paletten er til dels melankolsk og sterkt påvirket av årstidenes farger. I maleriet En fruktbar forestilling kan man se en sammensmelting av abstrakte blader og menneskekropper. Likt bladene springer mennesket ut i ulike former, samtidig som vi sakte men sikkert løses opp til en abstrakt masse. Waroe bruker gjerne fragmenter fra skogen i sine arbeider. Også musikk spiller gjerne en rolle i hennes virke. De nakne kroppene i motivet flyter over i abstraherte fargeflater som dekker flaten i rytmiske fragmenter. Og ved nærmere ettersyn består også menneskekroppene av abstraherte fargeflater. I et rytmisk spill utfordrer Waroe betrakterens blikk.

Lavasir Nordrum, født 1951 i Oslo,
bor og arbeider som video- og billedkunstner i Bærum.

Lavasir Nordrum arbeider med foto og videokunst. Han har lenge vært opptatt av tiden som et element i arbeidene. Med dette menes ikke bare et handlingsforløp eller tiden det tar for en video å bli vist frem. Det som fascinerer, er hvordan betrakteren blir en del av verket. Betrakteren medvirker til betydningen av verket gjennom de historiene, handlingene og forventningene – narrativene – som dannes hos ham eller henne i møtet med verket. Hvert møte blir individuelt, og slik sett er det betrakteren som har makt og kontroll i dette møtet. Det er de tilfeldighetene som skapes som Nordrum ønsker å legge til rette for i kunsten sin. Ved å ytte gjenstander, bilder av situasjoner eller motiver fra sin vante sammenheng, enten i forhold til tid eller rom, søker kunstneren å skape heldige tilfeldigheter i sine verk. På denne utstillingen viser Nordrum blant annet prosjektet: A precise measure of freedom. Her presenteres vi for en film der tiden tilsynelatende står stille, den viser mennesker som ser på en oversiktstavle på en flyplass. Som menneskene i videoen står betrakteren og ser på dem. Slik sett speiles menneskene på filmen av dem som betrakter verket. Og har vi tålmodighet, opplever vi at filmen presenterer en alternativ verden der tid er av en annen dimensjon enn i vår egen verden.

icon-userKunstner: SIREN WAROE, LAVASIR NORDRUM