Bærum Kunstforening ønsker velkommen til en retrospektiv utstilling med Victor Sparre (1919-2008)

Victor Sparre – DE ULIKE ROM

20. august – 11. september

Åpning: lørdag 20. august kl 12.00

– Utstillingen åpnes av domkirkeprest Elisabeth Thorsen.

– Innledning med kurator og kunsthistoriker Mette Dybwad Torstensen, som har kuratert utstillingen.

– Kunstnerisk klassisk innslag med cellist Kaja Aadne Thoresen og fiolinist Kari Rønnekleiv samt dansperformance av Manuela Giacopinelli fra Aces Crew

– Lansering av utstillingskatalogen Katalog-screen

– Grafikk av Sparre for salg

Sparre1 2 1

I år kan foreningen ønske velkommen til en omfattende presentasjon av Sparres kunst

– fra hans tidligste verk datert 1938 til hans siste fargesterke bilder fra 2002, i nær dialog med familien og private samlere.

Det er seks år siden man sist så en omfattende utstilling med Sparre. Tidligere har man ofte vektlagt hans religiøse- og politiske forankring og Sparres stemme for de undertrykte. Bærum Kunstforening har i samarbeid med kurator og kunsthistoriker Mette Dybwad Torstensen ønsket en annen vinkling med vekt på Sparres scener: med små formidlingsgrep har de delt inn utstillingen i en reise gjennom 5 rom som Sparres kunst ofte fant sted på. En slags reise fra det innerste rommet, interiøret eller atelieret der eksistensialistiske spørsmål utspiller seg. Deretter fortsetter utstillingen gjennom byrommet/samfunnet, der vi alle befinner oss, til scenen der musikeren blir symbolet på «scenen» vi står på i livet, til det politiske og religiøse rommet – og til slutt endre reisen i naturens rom, der vi til syvende og sist har vår naturlige plass. For hvem eier sannheten på de ulike scenene? Hvem kan pårope seg retten til å dømme? Og tilslutt er vi alle like og styrt av naturens og universets regler.

Formidlingen og bredden i Sparres kunst står i sentrum: Underveis vil publikum møte enkelte ord de kan stoppe opp ved og ha som knagger i sitt møte med Sparres kunst. Det vil vises en film om Sparre, en atelierkrok med originale objekter gjør kunstnerens tilstedeværelse tydeligere og barna kan fullføre Sparres mosaikk fra Ishavskatedralen i Tromsø i miniatyrformat. Kanskje finner du igjen noen av objektene i maleriene. Dessuten vil det være noe grafikk for salg.

Kunstforeningen gir også ut en omfattende katalog med tekst om Sparres liv og en dypere tolkning av innholdet i kunsten, der man ser på hans produksjon utfra disse rommene. Teksten setter også Sparre i en større kunsthistorisk sammenheng, både internasjonalt og nasjonalt.

Victor Sparre (1919-2008) er en av våre fremste kunstnere, som har etterlatt seg flere hundre malerier, nærmere 60 motiver i grafikk og 25 kirkeutsmykninger. Han var en betydelig nasjonal kunstner, men også med lokal tilhørighet da han bodde mesteparten av sitt liv på Landøya i Asker sammen med sin kone og deres tre døtre.

Det har lenge vært et ønske for Bærum Kunstforening å få anledning til å vise en stor utstilling med Victor Sparre. Det er derfor en stor glede for oss å kunne ønske velkommen til en omfattende presentasjon av Sparres kunst. Våre kunsthistoriske utstillinger krever mye planlegging og arbeid, og ikke minst finansiering, men i år ble utstillingen med Victor Sparre endelig en realitet.

Sparre, som døde i 2008, var en betydelig nasjonal kunstner, men også med lokal tilhørighet – han bodde mesteparten av sitt liv på Landøya i Asker. Han står sterkt både som maler og grafiker, og denne utstillingen omfatter de fleste sidene ved hans kunstnerskap.

icon-userKunstner: Victor Sparre