Gjenbruk på høyt nivå.

Sverre Hoel fikk Bærum kommunes kulturpris for 2015. Ved utdelingen sa Morten  Skauge, den gang leder av kommuneutvalget for kultur, at Hoels evne til å skape kunst av materialer som har tapt sin verdi, er gjenbruk på høyt nivå.

Man skal ikke bevege seg mye rundt i Bærum før man støter på en av Sverre Hoels skulpturer, som for eksempel Løkkesjakk i Sandvika, Fossekall ved Gjettum brannstasjon, lydskulpturen Aurøra Borealis på Eiksmarka skole, Messingle ved Musikkflekken og musikkskulpturer ved Sandvika Storsenter.

Noe av det siste han har laget, er fire kunstverk som er montert i foredragssalen på Bekkestua Bibliotek. Her har han laget et slags kryssord av skrapmetall på to av veggene. – Jeg vil ha frem noen ord og uttrykk fra dagliglivet, det mangfoldige, sier Sverre Hoel. I verkene kan man lese ord som; idyll, rock, strø, ordet, leser, ler, jubel og quiz. To andre verk består av gjenstander fra hans trykkeri. Utsmykkings-oppdraget fikk han gjennom en konkurranse utlyst av kulturavdelingen.

Skulpturene til Sverre Hoel er som regel store, og tanken er at noen av disse skulpturene skal stå ute i Byparken under utstillingen i Bærum Kunstforening. De fleste av skulpturene hans er både til å se og ta på, noen lager også gøyale lyder.

Selv om han for lengst har passert gjeldende pensjonsalder, har han ikke tenkt å gi seg. Skapertrangen er fortsatt sterk.
– Jeg leter ikke, jeg finner, sier Sverre Hoel. Det kan være eiker fra et barnevognhjul, noen rustne sykler, en jernbjelke, hans egne gamle alpinski. Han ønsker å gi folk en opplevelse, et nytt syn på tingene.

Sverre Hoel er utdannet grafiker, tegner og billedhugger. De fleste forbinder ham mest med små og store metallarbeider, men han har også laget en del minikunst. På 90-tallet begynte han å klippe og lime i sin lille frimerkesamling og fikk resultatene, som f.eks. «Ekorn med Dronning Elisabeths hode», antatt på Høstutstillingen i 1998. På utstillingen i Bærum Kunstforening viser Sverre Hoel store ute skulpturer, grafikk, materialbilder, modeller til prosjekter og manipulerte frimerker.

Sverre Hoel, født i 1941, er utdannet billedhugger, grafiker og tegner.Han bor og arbeider i Bærum.

icon-userKunstner: Sverre Hoel