Stille landskap

Thomas Widerbergs utstilling rommer i hovedsak stille, mediterende og maleriske landskap, men også mer dramatiske flerr av lyn og nordlys. Her er landskap fra blant annet Rondane, Troms, Svalbard og Atacama-ørkenen i Chile. Fotografiene er pålagt mange lag oljemaling ferniss som beskytter bildet og skaper spenning og dynamikk i billedflaten. Her er klare, kjølige vinterlandskap, mørke netter og lyse åpne sommerlige stemninger. Som helhet kan utstillingen betraktes som en installasjon som ønsker å gi publikum en sjelden helhetsopplevelse. Musikken spiller på samme strenger som fotografiene; den overdøver ikke, men utfyller. Den vil kunne høres fra flere kanaler i rommet slik at lydene virker tredimensjonale. Widerberg har laget musikken sammen med de to musikerne Mads Nordheim og Rune Lindström.

Widerberg har sin utdannelse fra Berklee College of Music i Boston, USA og Norges Musikkhøgskole i Oslo. Han debuterte som billedkunstner i 1996. I forbindelse med utstillingen samarbeider Bærum Kunstforening med Den kulturelle skolesekken om et formidlingsopplegg til 30 skoleklasser i Bærum på 5. klassetrinn. Elevene vil få et annerledes møte med kunst i en omvisning der de får høre om fotografiske prosesser, nordlys, verdensrommet og musikk.

www.widerberg.no

icon-userKunstner: Thomas Widerberg