ITALIADRØMMER
En god kokk lærer oss å smake. En god musiker lærer oss å høre. En god maler lærer oss å se. Alle sanser kan skjerpes og forfines ved at vi utsetter oss for dem som kan de tilsvarende kunstene. Karakteristisk for maleren Thor Furulund er at han lager bilder som både smaker godt, har velklang og er en fryd for øyet.

Det som imponerte meg mest da vi møttes i Roma for mange år siden, var det enorme registeret av teknikker og materialer i arbeidet hans. Han kan lage håndverksmessig fullkomne blyanttegninger og samme dag gjøre helt uventede saker med penn eller akvarellskrin. Han kan male på hva det skal være: papir, plater, treverk og lerret. Alltid kommer det frem forskjellige stilarter og stemninger.

Han kan stupe ned i tingene og fastholde deres stofflighet, eller la blikket feie over fasader, fjell og frodig flora. Bildenes materialer er jo ikke bare de redskaper man bruker når man maler, men også de inntrykk man mottar av landskap, gjenstander og mennesker. Samtalen mellom materialet, øyet og hånd foregår her i et dempet, nesten intimt stemmeleie. Thor lar ikke teorier eller moteretninger styre penselen. Han lar seg ikke tynge ned av abstrakte, skolemessige forpliktelser.
I hans beste bilder er det som man nærmer seg en lysning i skogen. Ut av mer diffuse skygger fremtrer klart definerte objekter. De viser seg og kommer betrakteren i møte. På vår lange rundreise i Nord-Italia våren 1996 var det meningen at jeg skulle vise ham ting han ikke hadde sett. Men regnskapet gikk opp i full balanse. Gjennom evnen til å stanse opp og ikke la seg rikke før han hadde fanget et motiv viste han meg gjenstander og utsyn som jeg aldri hadde lagt merke til tidligere. Jeg gratulerer maleren og ønsker hans beundrere god reise.

Dette skrev professor i idéhistorie, Trond Berg Eriksen i 1997 til min utstilling «ITALIENSKE BILDER» i Galleri Haaken. Neste utstilling med fantasier fra Italia var i 2003 og i 2006 kom «CATALANSKE LANDSKAP».
9. mai 2015 åpner utstillingen «ITALIADRØMMER».

Jeg ønsker alle Italia-frelste en god utstilling.

Vennlig hilsen Thor Furulund

icon-userKunstner: Thor Furulund