Bærum Kunstforening ønsker velkommen til utstillingen ”Unge Bærumskunstnere 2019” lørdag 15. juni kl. 12.00. I år har juryen valgt ut fem kunstnere som viser arbeider innen maleri, grafikk, tegning, fotografi, video, installasjon og performance.

Utstillingen er kuratert av kunsthistoriker Signe Endresen.

Søndag 23. juni kl. 14.00 blir det performance med Marte Dahl.

Etter en vellykket start i 2018 blir det for fjerde året på rad en gruppeutstilling med unge kunstnere som har tilknytning til Bærum. Prosjektet Unge Bærumskunstnere har de siste årene vist frem arbeider av kunstnere som er i starten på sine karrierer. Alle er under 35 år og har bodd, jobbet eller studert i Bærum. De er enten helt nyutdannet eller i etableringsfasen som kunstnere. De er nysgjerrige og ivrige etter å formidle visuelt det som opptar dem.

I 2019 har juryen valgt å vise arbeidene til MARTHE DAHL, PER ELLEF ELTVEDT, FRØYDIS NYEGAARD, MARIA NATALIE SKJESET, NIKOLAI KAASA – fem forskjellige kunstnere, med ulike visuelle utrykk, teknikker og medier.

Marte Dahl, Marte Dahl er en billedkunstner basert i Oslo, født og oppvokst i Bærum. Hun har en Bachelor i Billedkunst fra Kunsthøgskolen i Oslo, avd. Kunstakademiet (2018).
Arbeidene sirkulerer rundt temaer som kropp, bevegelse, materialer og objekter, feminisme, ærlighet og desperasjon, og kommer som regel til uttrykk i form av performance og video.
Arbeidene hennes referer blant annet til aktmaleri, performancekunst fra 60- og 70-tallet og ritualistiske elementer fra teater og dans, som gjenspeiler dagens diskurser rundt kjønn, hva vi anser som feminint og maskulint, skjønnhet, kroppspress og mental helse, presentert gjennom en søken etter en form for ærlighet.
I arbeidet med kroppen, utforsker hun både fysiske og psykiske muligheter og begrensninger gjennom performance for kameraet eller publikum.
Under utstillingen Unge Bærumskunstnere hos Bærum Kunstforening viser hun video og live performance.

Per Ellef Eltvedt, Billedkunstner Per Ellef Eltvedt (f. 1987, Bærum) arbeider primært med maleri og skulptur. Hans arbeider oppstår ofte som en konsekvens av tilfeldige krysningspunkter mellom det offentlige og det private rom. I sin utforskning av stål som materiale transformerer Eltvedt tunge, industrielle elementer til lette, luftige, romlige konstruksjoner. Disse skulpturenes form understrekes av konteksten de inngår i, og det oppstår en dialog med omgivelsene.

Til utstillingen ved Bærum Kunstforening vil Eltvedt presentere en serie verk som oppstod som en konsekvens av en bok han fant på ett antikvariat i Berlin under ett residency i 2018. Boken, Documenta III, Kassel 1964 presenterer arbeider fra utstillingen dette året som til sammenligning med Eltvedts kunstnerskap tar for seg maleri og skulptur.

Frøydis Nyegaard, har bodd hele livet i vestre Bærum, nærmere bestemt Skuidalen.  Et område i Bærum som skiller seg ut, med korte distanser mellom indre skogsområder, rå natur og byen. Hun opplever dermed koblingen mellom natur og by tydelig.
Hennes bakgrunn er to år på Asker kunstfagskole og et semester tekstilkunst på Kunsthøyskolen i Oslo.
Frøydis jobber med tegning som hovedmetode, mellom abstraksjon og naturalisme.  Hun utforsker tegningens umiddelbare effekt og hvordan hun gjennom en tegneprosess kan vise naturens utfordringer i møte med mennesket. Motivene jobbes frem med en nøysommelig teknikk som skaper form gjennom å utvikle små partier om gangen.

Maria Natalie Skjeset, født i Bærum i 1990, hadde sine første leveår på Bærums Verk. Hun arbeider innenfor kamerabasert kunst med vekt på fotobasert digital grafikk, og har en bachelor i Virtuell kunst og design fra Høgskolen i Hedmark (2013). I tillegg har hun studert kunsthistorie og idéhistorie, og har deltatt på det fotografiske mentorprogrammet Sens&Sans. Tidligere har hun hatt flere utstillinger, blant annet på Fotografiens Hus. I 2017 mottok hun Stange kommunes kunstnerstipend.

Bildene er inspirert av filosofi og mytologi og består av elementer fra naturen, som blomster og drømmende landskap. Motivene består av fotografier hun har tatt selv, som kombineres lagvis i en digital fotocollage. Ett enkelt bilde kan bestå av flere titalls fotografier som gjennomarbeides slik at det fotografiske utgangspunktet glir over i et malerisk uttrykk. Gjennom kunsten søker hun en forbindelse mellom naturen rundt oss og menneskets indre landskap. Bildene er ikke ment som en virkelighetsflukt, men heller som en invitasjon til refleksjon og en vandring innover i «symbolskogen».

Nikolai Kaasa,  ble født på Bærum sykehus i april 1988. Det var tilfeldighetene som nå skulle lede han tilbake. til et kollektiv på Grav.

Han finner mye av sin inspirasjon i organiske former, mønstre og linjer, stammekunst, hulekunst, sjamanistisk kunst, helleristninger, fotografier av verdensrommet og i naturlige fenomener av alle mulige slag. Dette er en bred søken for å finne fellesnevnere for hvordan den naturlige verdens visuelle språk kommer til uttrykk gjennom mennesket. Selv om han har sine spørsmål og undringer søker han nødvendigvis ikke med maleriene mine å forklare noe. Han ønsker heller at kunsten skal kunne tale for seg selv, generere spørsmål og undring, og å inspirere beskueren til å reflektere over sin egen indre verden.

icon-userKunstner: Unge Bærumskunstnere